Es presenta el Pla de millora de qualitat de l’aire de Maó

El Pla, fruit d’un conveni entre la Conselleria de Transició Energètica, l’Ajuntament de Maó i el Consell Insular de Menorca, inclou 61 mesures que fan referència a mobilitat terrestre, eficiència energètica, episodis d’alta contaminació i mobilitat portuària, entre d’altres

Ca n’Oliver ha estat l’escenari de la presentació del Pla de Millora de la Qualitat de l’aire de Maó, un projecte en el qual el Govern, el Consell i l’Ajuntament varen començar a fer feina el juny de 2017, i que finalment s’ha aprovat el setembre de 2021. A l’acte hi han assistit el vicepresident i conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, Juan Pedro Yllanes, acompanyat pel conseller de Medi Ambient i Reserva de Biosfera del Consell Insular de Menorca, Josep Juaneda, el batle de Maó, Héctor Pons i el director general d’Energia i Canvi Climàtic, Pep Malagrava.

També hi eren presents la consellera de Mobilitat del Consell Insular de Menorca, Francesca Gomis, el director insular de Medi Ambient del Consell Insular de Menorca, Esteve Barceló, la 1a Tinenta d'Alcaldia de Cultura i Medi Ambient de l'Ajuntament de Maó, Conxa Juanola i el regidor de Zones verdes, camins i mobilitat de l'Ajuntament de Maó, Manuel Lora.

El Pla inclou 61 mesures, diferenciades en 5 blocs d’actuació: mobilitat terrestre, eficiència energètica, seguiment i reducció de les emissions en episodis d’alta contaminació, mobilitat aeroportuària i altres.

Pel que fa a la mobilitat terrestre, proposa fins a catorze línies d’actuació. Entre elles, millorar el servei i l’oferta del transport públic existent a Menorca; gestionar de forma adequada la mobilitat en grans centres de treball; crear aparcaments segurs i amb carregadors elèctrics a prop de les estacions de transport públic; fomentar la substitució de vehicles per aquells que funcionin amb combustibles amb menys emissions o 0 emissions; optimitzar i crear aparcaments dissuasius per fomentar el transport públic; controlar i limitar la velocitat més estrictament; fomentar l’ús de cotxe compartit; augmentar els espais exclusius per a transport públic i vianants en detriment dels espais actuals destinats a vehicles privats; optimitzar la intermobilitat bicicleta-transport públic; millorar i augmentar l’espai per a vianants; així com realitzar campanyes per al foment de la mobilitat saludable fent un especial èmfasi en el col·lectiu d’estudiants.

En relació a eficiència energètica, la implantació d’energies renovables juga un paper important, amb propostes com la de vetllar per la instal·lació d’energia solar fotovoltaica en grans cobertes; complir amb l’obligatorietat de fer un càlcul anual de petjada de carboni i un pla de reducció d’emissions per part de grans i mitjanes empreses; optimitzar els serveis DUM (Distribució Urbana de Mercaderies), fomentant la mobilitat sostenible; fomentar l’ús d’energies renovables, informant i assessorant sobre el seu ús; limitar la dispersió pel territori d’habitatges, equipaments i serveis; foment del comerç de proximitat; substituir els mitjans de transport gestionats per l’administració per altres de baixes emissions o 0 emissions; així com optimitzar el control d’emissions en obres i servei de neteja viària.

En el tercer bloc d’actuacions, dedicats a evitar episodis d’alta Contaminació, el Pla recomana realitzar campanyes d’informació i sensibilització sobre la contaminació atmosfèrica; fomentar la participació per part de la població en el mesurament voluntari de la qualitat de l’aire; introduir el factor contaminació atmosfèrica en la vigilància epidemiològica; la revisió de l'inventari d'emissions existent a nivell municipal; adaptar el Pla d’Acció a curt termini; i l’estudi de la qualitat de l'aire amb sensors passius.

També inclou propostes destinades a la mobilitat portuària, com redactar un Pla de Millora de Qualitat de l’Aire del port de Maó; redactar un Pla de mobilitat sostenible del port; beneficiar els vaixells més nets; crear una Àrea de Control d’Emissions (ECA); fomentar l’ambientalització de la flota terrestre; així com donar continuïtat a la Xarxa de monitoratge de Ports de Balears.

Pel que fa a la mobilitat aeroportuària, es proposa redactar un Pla de Millora de Qualitat de l’Aire de l’aeroport de Maó; així com un Pla de mobilitat sostenible; l’ambientalització de la flota terrestre i de l’equipament; optimitzar la mobilitat dels avions dins la pista; i la correcta integració urbana del sistema general aeroportuari.

En el bloc d’altres mesures, el Pla aposta per la continuïtat de l’Institut Balear de l’Energia (IBE), per l’estudi i creació de connectors verds, així com pel foment de l’agricultura ecològica.

Maó disposa a dia d’avui de tres estacions fixes (Pous, Port de Maó i Maó EMEP) integrades dins la Xarxa Balear de Vigilància i Control de la Qualitat de l’Aire, que es complementen des de fa aproximadament un any d’una estació mòbil ubicada en terrenys del Consorci de Residus i Energia de Menorca.

Maó, 11 d’octubre de 2021

 
Imatges relacionades
 
editar

Compartir:   Publicar en facebook  Publicar en twitter
Mapa

 
 
Comparteix aquest contingut
     
© Consell Insular de Menorca - Pl. Biosfera, 5 - 07703 MAÓ